lördag 16 juni 2012

Mælming av almbåge, resultat

Nu har båge stått en lägre tid inomhus. Anledningen är att jag letat efter en starkare hängvåg och det har tagit tid, men till slut har jag fått tag på en som klarar vikter upp till 220 lbs. Innan jag börjar använda vågen så har jag passat på att stärka upp plankväggen på insidan av garaget med en rejäl vertikal byggskiva av Bok. Fästena till tilleringsanordningen är fastskruvade genom plankväggen och in i Bokskivan, så nu finns det ingen chans att plankorna ska pressas samman då jag tillerar starkare bågar.

Hur ser almbågen ut nu?
Överst ligger almbågen efter att den blivit dragen till 32" flera gånger. Den följer sträng någon tum, vilket är helt OK.


Underst ser ni bågen dragen till 32", och dragvikten ligger på ~120 lbs. Mælmingsprocessen har alltså ökat bågens dragvikt med 15 lbs, eller dryga 14%.

Jag har inte justerat tilleringen på något sätt. Det högra benet, som är lite svagare, får bli det övre. Och nu ska den få hornnockar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar