fredag 6 april 2012

Daniel Taralrud och Mælming

Daniel Taralrud har tillverkat de starkaste, mest effektiva almbågar jag känner till. I filmen nedan tilleras en 220lbs-båge. För mig är det otroliga vikter att hantera, och man undrar om det verkligen finns bågskyttar som kan hantera så starka bågar, men det finns det!


En del av bågarna behandlas med en process som kallas Mælming, och vad är då det?
Jag tog kontakt med Daniel för att få reda på hur behandlingen går till, och här är Daniel's beskrivning:


Kort fortalt starta det med at jeg prata med bæssfar min og en gammal kompis av han. Begge er godt over 90 år nå, og de prata om den gang da de var unge og laga treski. For å få en hardere såle brukte de en teknikk de kalte mælming.
Jeg tenkte det sikkert var lurt å teste det ut på buer også, og det funka veldig bra!
Det prosessen går ut på, er å samle inn kvae fra egentlig hvilket som helst bartre. Jeg bruker et lite glass med lokk å ha det i, og blander inn ca 50/50 med kvae og terpentin. Den her blandinga setter jeg (med lokk) oppi en større kjele med vann, og koker opp sakte. (Koker i vannbad) Lokket er alltid over vann.
Jeg åpner opp og rører litt i blant, og når konsistensen er omtrent som romtemperert sirup er den klar.
Når den er klar, skrur jeg plata med kjelen ned til laveste temperatur, og beholder den lille glasskrukka i vannet for at den skal holde temperaturen. Mens den står der varmebehandler jeg buken på bua. Jeg holder heller litt lenger unna og bruker mer tid. Når det tar omtrent 4-5 minutter på ett område å få fin lukt og farge (lysebrun), flytter jeg varmepistolen videre. (jeg har brukt alt fra nedbrent langbål til kokeplater for å varmebehandle, og så lenge det er varmt nok og ikke brenner funker det fint.) 
Når hele bua er behandla, varmer jeg de første 30 cm på nytt omtrent i 1-2 minutter. Mens det er varmt, smører jeg på kvaeblandinga. Så varmer jeg neste 30 cm, smører på kvaeblanding osv til hele bua er behandla. Når alle deler av bua er behandla slik, varmer jeg bua 1-2 min over kvaeblandinga igjen.. (30 cm av gangen)
Etter det lar jeg bua hvile en dag (eller mer). Neste gang jeg tar fram bua varmer jeg opp 30 cm, smører på, varmer opp neste 30 cm, smører på osv.. 
Jeg pleier å gjenta det 2-4 ganger, mer enn det syns jeg ikke det virker som har noen effekt.


Jeg har en teori om hvorfor dette funker: Bartrær øker kompresjonsevnene sine til mer harpiks de inneholder. (Tennarved, på Engelsk "compression wood" er et godt eksempel.) Ved å blande kvae 50/50 med terpentin får du kvaen til å trekke inn i treverket. Terpentinet fordamper igjen, og etterlater seg bare harpiks. På den måten tilfører du veden på løvtrær akkurat det som gjør bartrær gode i kompresjon.
Jeg har testa det på de fleste trær du finner i Norge og Sverige, og det virker som det har en effekt nesten uansett.. 
Mer på noen og mindre på andre. Ask, alm, selje, hassel og hegg virker som de treslagene dette er mest effektivt på. Syrin og gullregn har det minst virkning på.


Det här måste provas på Almbågen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar