fredag 6 april 2012

Mælming av Almbåge påbörjas...

Almbågen ska mælmas för att få buken att tåla kompression bättre, och det bör ge en högre dragvikt! Jag följer Daniel Taralruds beskrivning så gott jag kan så får vi se vilken effekt det ger...

1. Blandning av kåda och balsamterpentin
Kådan samlades in för två månader sedan och har legat i källaren sedan dess. Nu gäller det att blanda med lika delar balsamterpentin och värma till lagom konsistens.


Kåda och terpentin läggs i en glasburk, blandningen värms upp i vattenbad under omrörning. Resultatet blir kladdigt! Det blir en mörk sörja som ligger i en gulaktig tjock kådbemängd terpentin.


2. Smeta på blandningen på bågen
En bit av bågen värms upp, och blandningen smetas på, därefter värms området igen. Fortsätt så till dess att hela bågen är behandlad.


Till en början försöker jag smeta ut den mörka sörjan, men efter att försökt ett tag så inser jag att det kanske är den gula tjocka terpentinen som egentligen är vad som ska värmas in i träet. Hmm...
Hur som helst så fortsätter jag att koncentrera mig på den mörka sörjan. Den gula terpentinen får jag på köpet eftersom sörjan dryper av gul terpentin.

3.  Vila någon dag...
När hela bågen behandlats så ska den vila någon dag, och jag också! Jag behandlade bågen inomhus och efter ett tag så luktade det ganska starkt av kåda och terpentin. Jag avslutade behandlingen innan jag värmt in blandningen ordentligt. Och eftersom det snöar ute idag så avbryter jag försöket här och fortsätter med värmningen då det är bättre väder.


Den mörka sörjan stelnar snabbt och blir riktigt hård! Vid nästa värmning satsar jag nog på att få bort det mesta av sörjan, och därefter värma in mer av den gula terpentinen.

2 kommentarer:

  1. Hej Ola!

    Jätte intressant med denna typ av behandling! Har det någon effekt alls för att bågen tål mer kompression...eller är effekten enbart för att försegla porerna och hindra fukt att tränga in igen? Är själv i full gång med "kådning" av flatbågar i Ask och Alm. Vad är din erfarenhet av kådning jämförelsevis med bara värmenehandling?

    Hälsningar Alexander Ravenna

    SvaraRadera
  2. Hej Alexander,
    Jag har inte hunnit mäta upp den behandlade bågen ännu. Det jag noterat är att den tål fukt bättre och luktar godare!
    Daniel sa att man kan förvänta sig en ökning i dragvikt. På någon båge hade han lyckats öka med ~20%, tror jag, men vi får se vad som händer med min almbåge. Jag måste skaffa en våg som tål mer vikt först...

    SvaraRadera