söndag 1 april 2012

Fortsatt tillering av Almbågen...

Regn och snö, men ett litet uppehåll och jag är sugen på att fortsätta med tilleringen.

Jag slutade vid 85-90 lbs vid 24" draglängd, och området kring handtaget var färdigtillerat. Jag trodde då att det skulle gå att få ut kanske max 140 lbs vid 32". Vackra tankar eller hur!

Efter att handtagsdelen är klar så vänder jag blicken mot områdena halvvägs ut mot nockarna. När jag tittade närmare på den sista bilden såg jag att det högra benet var för stelt där.


Jag sicklade det stela området, och om man tar bort trä så sjunker dragvikten! Efter varje gång jag tagit bort trä så drar jag bågen minst 20 gånger till den draglängd där jag slutade. Det gör jag för att låta träet anpassa sig till den senaste förändringen, dvs att trä tagits bort.

Slutligen är det dags för områdena längst ut mot nockarna. Nu var det för stelt på det vänstra benet. Sickling, dra minst 20 gånger och minskad dragvikt igen.


Nu ser det tillräckligt bra ut och jag drar vidare till 28", och dragvikten ligger på 90lbs. Jag fortsätter att dra till 32". Hoppas bågen håller!

Jamenvisst! Här är den dragen till 32"


Det vänstra benet, som jag hittills tänkt på som det övre, visar sig vara lite starkare än det högra benet. Så jag byter åsikt och beslutar att det vänstra benet från och med nu ska placeras som undre båglem. Av tradition, och av åsikter som jag inte orkat kontrollera om de stämmer, så anses det vara bättre att ha den undre båglemmen något starkare.

Sådär, resultatet hittills är alltså ~105 lbs vid 32". Nu är det dags att slipa ytorna fina, och det kommer också att minska dragvikten... Sen ska den få hornnockar och skjutas in. Ska vi gissa på drygt 90 lbs då den är inskjuten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar