söndag 25 mars 2012

Tillering av Almbåge påbörjas...

Strax efter lunch var jag ute och provade min 110lbs laminatbåge för andra gången. Jag orkar fortfarande inte dra den fullt, men hoppas att jag får lite träningsvärk. Sen är det bara att fortsätta med försöken till dess att det fungerar!

Tilleringsnockar
Väl hemma var det underbart väder. Jag riggade upp det gamla tilleringsträdet på garagets yttervägg och plockade fram de två påbörjade långbågarna. Innan de kan tilleras så måste de få ett par provisoriska nockar. Efter en första grovtillering ska de få nya nockar av horn, och därefter blir det sluttillering.


En tum (1") från vardera ände dras ett streck tvärs över ämnets rygg. Därefter ritas ett streck mot buksidan i 45 graders vinkel från nockstrecket. Sen filas den provisoriska nocken in i träet. Jag brukar göra nockarna ungefär 3 mm breda, då passar de till den tilleringssträng jag använder.

Tilleringssträngen är gjord av ett osträckbart material, 3 mm Optimistjollefall i Dyneema. Kostar kanske 20 kr metern och finns på välsorterade byggvaruhus. I ena ände är en fast ögla, och i den andra gör jag en timmermansknop eller Bowyer's knot.

Tilleringen
Först används en lång sträng, dvs strängen är hårt spänd mellan nockarna men utan att böja träet. Bågen hängs så rakt som möjligt, och ett märke görs på buken precis mellan dragrepen. Om du ska fotografera bågen, ta för vana att placera den likadant varje gång du hänger upp den på tilleringsträdet. Jag har alltid den fasta öglan, eller övre bågbenet till vänster på bilderna.


OK, nu är det dags att dra lite i repet för att se om benen är lika starka.


Här dragen till 20". Benen är ungefär lika starka (nockarna har dragits ned lika långt), men det vänstra benet är något styvare än det högra, speciellt nära handtaget.


De starka/styva bitarna markeras med rödpenna, och sen tas bågen ned. Området sicklas 20 drag. Bågen sätts på plats igen, exerceras 20 gånger till 20", och sen är det dags att se om det blev någon skillnad.


Sådär, det ser lite bättre ut. Nu ser ni att den horisontella linjen precis ovanför handtaget skär buken på vänster och höger bågben ungefär lika långt från handtaget. Så var det inte innan jag sicklade. Nu drar vi den lite längre.


Nu dragen till 24". Fortfarande hyggligt jämn. Bra! Den är dragen så pass långt med lång sträng som det behövs. Om man fortsätter att tillera med lång sträng, och är nöjd med resultatet så kommer man att bli överraskad då man för första gången sätter på en kortare sträng! Fortsatt tilleringen ska göras med kort sträng.

Strängen kortas av till ~7-8 cm kortare än avståndet mellan nockarna, och bågen spänns under strängningen. Jag försöker hitta en lagom stränglängd som ger ett avstånd på 5-6" mellan buken vid handtaget och strängen.

Pust! Det här är den hittills svåraste bågen jag strängat. Skitjobbigt helt enkelt! Jag måste nog bygga en strängare... Till slut lyckas jag!

Här hänger den strängade bågen.


Sådär. Nu kan vi dra vidare!


Första dras den till 20", och det ser OK ut.


Nu dragen till 24". Fortfarande OK, men nu börjar det bli för roligt att tillera, och då är det dags att ta en paus! Det har hänt flera gånger att jag skyndat på, och bara ska göra lite till... Och då går oftast något snett! Man tar bort för mycket trä och bågens slutliga dragvikt blir bara en skugga av den tänkta dragvikten.

Innan jag slutar för dagen så kollar jag hur stark bågen är. Jag hänger på en våg och drar till 24" igen.


Någonstans mellan 85-90 lbs vid 24". Helt OK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar