lördag 15 oktober 2011

Testikeldolk, del 4

Att välja träslag...
Vilket träslag ska användas?
Söderköpingsdolken ger inga ledtrådar. Handtagen till SHM:s övriga dolkar anges vara av "trä", även om någon ser ut att vara skuren ur masurbjörk.
Jag har hört att flera senmedeltida dolkar har skaft av Ebenholz. Kanske det skulle fungera?

På nätet finns flera svenska försäljare av tropiskt trä. Både Bröderna Holms Trävaror och Nordell Knives har ebenholz till salu, och i utlandet finns flera webbutiker med stort utbud (se exempelvis http://www.exotichardwoods.co.uk).


De bitar som är till salu passar inte riktigt måtten på den dolk som jag bygger, så skaftet kommer att bli orimligt dyrt. Jag kollar utbudet på blocket.se istället, sökord "slöjdvirke"! Inget napp.

Dags att kontrollera de lokala källorna, dvs Åby Snickeri i Norrköping. Där hittar jag några spillbitar tropiskt trä med hög densitet, ingen Ebenholz dock. Jag får med mig en mörkröd planka okänt trä och en liten bit Bok som ska bli basen till dolkens slida.

Efter en veckas sökande efter Ebenholz så börjar jag så smått ifrågasätta trävalet. Det är för svårt och dyrt att  hitta en passande skaftbit. Jag byter spår och går på lokalt trä istället. Hmm, vilka träslag är det belagt att man använde på medeltiden till liknande knivskaft?

Av de 65 dolkarna Mary Rose hade 57 skaft av Buxbom, 5 hade skaft av Lönn, en hade skaft av Ask och en hade skaft av fruktträd. (här saknas information om det sista skaftet).

Jag gör ett liknande försök att hitta Buxbom av tillräcklig storlek, men ger upp. I garaget ligger bågämnen av Lönn och Ask, men även en avsågad Idegransklump. Den lockar mest och är tillräckligt stor, så den får det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar