onsdag 25 januari 2012

Att färga läder...

Först några test, sedan färgning av de två läderslidorna.

Jag började med att försöka lösa upp stålull i vinäger. Jag hoppades att stålet skulle rosta sönder och bilda en sörja som kunde smetas på lädret. Det gick inte bra alls, ingenting hände med ullen. Såhär i efterhand tror jag att den var behandlad med vax som förhindrade järnet att rosta.

Rosten och vinäger ska på något sätt reagera med det tannin som finns i vegetabiliskt garvat läder. Den resulterande färgen ska bli helt svart. Samma sak händer om man lämnar en järnbit på en ekplanka utomhus. Eken, som har tannin i sig, svartnar.

Försök två: jag samlade rost som jag stoppade ned i vinäger. Provade sedan blandningen på en bit läder. Lädret blev grått, men där det legat rostbitar direkt på lädret så blev det svarta prickar (längst till vänster på bilden). Inte helt lyckat.

Fyra färgade bitar på ett större obehandlat läderstycke

Jag letade lite i förrådet och hittade en burk Järnsulfat/Järnvitriol, skulle en vattenlösning av järnvitriol fungera lika bra eller ge ett jämnare resultat? Nja, lädret blir jämngrått i alla fall, bra att veta till en annan gång. (näst längst till vänster på bilden)

Bredvid vitriolen stod en flaska med svart spritbets, skulle det kunna fungera? Japp, det ger en jämn svart färg, faktiskt riktigt finfin! (längst till höger på bilden).

När de tre testbitarna torkat så blöter jag en trasa och ser om färgerna är vattenfasta. Nähä, aldrig blir det bra. De två bitarna som färgats med järn är vattenfasta, men inte spritbetsen.

Nu börjar jag skapa små järnspån. Jag filar med en fin fil på några rostiga järnbitar, blandar det i vinäger, silar bort de största spånen, och försöker mätta lösningen med små spån.

Jag funderar på om det finns tillräckligt med tannin i lädret...
Kokar upp någon deciliter vatten, stoppar i tre tepåsar och låter det koka ett tag. Stryker på den beska (uppenbarligen tanninbemängda) tesörjan på lädret och låter det sugas in och torka.Stryker sedan på rost/järn/vinägerblandningen och resultatet ser du på biten näst längst till höger på bilden.

Så receptet blir: först extra tannin, låt torka, sedan rost/järn/vinägerblandning ett tag, skölj med vatten, låt torka. Vid behov upprepa behandlingen.

Och resultatet?
Här ser ni en av läderslidorna före och efter behandling med te/tannin och rost/vinäger:


Lädret blir lakritssvart och färgen är vattenfast. Utmärkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar