onsdag 25 januari 2012

Testikeldolk och bikniv, slidor

Dags att fästa de två slidorna vid varandra.

Jag har funderat fram och tillbaka och funnit två sätt som man kan göra ingreppet på;
1. Antingen gör man ett snitt i dolkens slida, pressar in en träkil som är formad som bikniven, och sticker in bikniv och dess slida i det nygjorda utrymmet (tack till http://leatherworkingreverend.wordpress.com för en beskrivning av detta!)
2. Eller så fäster man biknivens slida på utsidan av dolkens slida

Båda alternativen kräver att man öppnar upp den redan färdigsydda dolkslidan.
Jag misstänker att dolkslidan som jag gjort inte har tillräckligt med material för att tänjas ut för att få plats med bikniven och dess slida. Dessutom, vad händer om man skaffar en bikniv till? Ska den tänjas ut än mer? Går det? Jag tror att det är troligare att man fäste biknivarnas slidor på utsidan av dolkens slida. Så jag fortsätter på det spåret.

Först öppnas dolkens slida


Här ser vi att färgningen inte gått genom hela lädret!


Biknivens slida kommer att sys fast på tre punkter; längst upp, längst ned och i mitten. Jag öppnar dubbelhål i dolkslidan som lintråden kommer att träs genom.


Tråden träs genom hål och slidor två gånger och avslutas med en förstärkt råbandsknop. Istället för att göra två enkla överhandsknopar på varandra så används två dubbla överhandsknopar. Det håller lite bättre. Knopen plattas in i lädret med hjälp av ett falsben. På så sätt tror jag att dolken inte kommer att skära av knopen när den sticks ned i slidan.


Sen är det bara att sy ihop dolkslidan igen.

Två par hål har huggits i övre delen av slidan. Det ena paret kommer att användas för upphängning av dolken, och det andra paret ska användas till ett lädersnöre som håller dolken på plats i slidan.


För att dolken inte ska skära av lädersnörena så måste hålen hållas borta från dolken under tiden lädret torkar igen.


Här ser vi framsidan där bikniven sitter på plats i sin slida. Båda knivarna är oljade och lindade i tunn hushållsplast så att de inte ska rosta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar